Skal hjelpe unge ut av hasjmisbruk

jobbenminMiljøterapeut Christine Simonsen ved Sandgotna skole er nyutdannet  HAP-instruktør. Nå skal hun hjelpe ungdom i Loddefjord med å slutte med hasj.

Artikkelen er hentet fra intranettet til Bergen kommune.

Jobben min 2012/2013:

NAVN: Christine Simonsen
ALDER: 33 år
STILLING: Miljøterapeut ved Sandgotna skole
AKTUELL MED: Pilotprosjekt med HAP (hasjavvenningsprogram), i samarbeid med Utekontakten.

Hva består jobben i?
– Jeg har samtaler og oppfølging av enkeltelever. Dersom en ungdom har store utfordringer vil videre henvisning til rett instans være nødvendig. Jeg oppretter ansvarsgrupper rundt elever med slikt behov, og koordinerer disse. Jeg kan observere elever i klassen, og tilrettelegge for hjelp av ulike behov. Som et lavterskeltilbud kan jeg også kontaktes direkte av foreldre og lærere.

Videre skal jeg jobbe på gruppenivå, dette innebærer at jeg lokaliserer og oppretter ulike gruppetilbud. Dette kan enten være oppstart av grupper hvor spesifikke problem oppstår, for eksempel manglende trivsel eller konflikter, mobbing osv. I tillegg drives noen grupper som reine forebyggende tiltak. For eksempel får alle jenter på 9.trinn tilbud om å delta i jentegrupper med utgangspunkt i det å ha en psykisk helse, i tillegg til aktuelle temaer som opptar dem. Dette er et samarbeidsprosjekt med helsesøster ved skolen og en psykomotorisk fysioterapeut.

– I samarbeid med avdelingsledere på skolen har jeg særlig fokus på overgang fra barneskolen til ungdomsskolen. Dette kan være en sårbar overgang for noen. I 2012 signerte skolen kontrakt med MOT, min rolle i den forbindelse er å koordinere dette arbeidet.

Fortell kort om hasjavvenningsprogram (HAP), og hvordan du skal jobbe med dette?
– I starten av 2013 utførte Utekontakten i Bergen en kartlegging av ungdomsmiljøet i Loddefjord. Et av funnene i denne kartleggingen viste til bruk av hasj blant ungdom. Som miljøterapeut fikk vi derfor tilbud om deltagelse, sammen med Utekontakten, i hasjavvenning. Metoden tar sikte på hasjavvenning gjennom gruppebasert hasjavvenningsprogram, individuelt hasjavvenningsprogram, kortprogram, bevisstgjøringssamtaler og/eller bevisstgjøringskurs.

– På Sandgotna blir det mest aktuelt å jobbe med individuelt hasjavvenningsprogram, da det er dette som passer vår målgruppe best. I tillegg er bevisstgjøringssamtaler et nyttig verktøy, både i forhold til de som står i faresonen for bruk av hasj, men også for å kunne gi informasjon dersom en ungdom allerede har/bruker hasj.

– Vi er de første i Bergen som har fått opplæring i denne modellen, og vi er såpass nylig kurset at det enda ikke er helt avklart på hvilken måte vi skal jobbe. Vi har ikke et utbredt problem med hasj på vår skole, så vi må tillate oss å tenke litt mer kreativt og da hvordan vi kan brukes i bydelen heller enn akkurat kun knyttet til Sandgotna skole. Kanskje får vi til et samarbeidsprosjekt med Utekontakten? Det hadde vært spennende.

Hvilke utfordringer møter du?
Det er alltid vanskelig å jobbe med barn og ungdom som sliter i hverdagen. Av og til kan den prosessen vi står i sammen med ungdom, eventuelt foreldre og lærere, være tung når det tar tid før hjelpen når frem. Det er også en utfordring at så mange ungdom sliter med dårlig psykisk helse. Det er selvsagt en vanskelig periode i seg selv å være tenåring for mange, men flere sliter med dårlig selvbilde og manglende selvtillit. Noen elever strever med vennerelasjoner, eller bare det å føle seg likt av andre. Det er en negativ utvikling når ungdom sliter med blant annet psykosomatiske plager, søvn, selvskading og spiseforstyrrelser.

Hvilken faglig bakgrunn har du?
– Jeg er utdannet barnevernspedagog med videre utdanning i ungdomssosiologi. Etter dette jobbet jeg et par år ved utekontakten i Bergen. Hovedsakelig med rus og prostitusjon, men også i forhold til oppsøkendearbeid og ungdom. I 2008 var jeg ferdig med en Mastergrad i Samfunnsarbeid.

Hva er det beste ved jobben din?
– Jobben min er helt unik, det finnes ikke mange slike stillinger i Bergen kommune. Hverdagen er veldig varierende, og jeg har muligheten selv til å prioritere hva jeg vil bruke min tid til. Det er veldig spennende å få jobbe med ungdom, det blir mange fine minner av det gjennom et skoleår. Ellers er det utrolig kjekt å jobbe tverrfaglig i Loddefjord, det er veldig godt samarbeid mellom de ulike instanser.